(In deze video volgen we Annabel, die doof is en als schoonmaakster werkt voor GreenHouse.)
AUDIODESCRIPTIE:
Bij een vrouw die een luster afstoft verschijnt de tekst: Dit is Annabel. Ze heeft een auditieve beperking en werkt als huishoudhulp. Een tolk vertaalt.
ANNABEL:
Ik denk dat nu al vijftien jaar geleden is. In november zal het vijftien jaar zijn dat ik hier werk. Ik heb ander werk gehad daarvoor, maar ik wou veranderen. Ik wou verandering. Ik ben gaan zoeken en ik vond een sollicitatie of een vacature bij GreenHouse. En ik heb gezegd: Ja, is dat mogelijk? Jullie hebben iemand nodig en... Ja, ik heb ook wel uitgelegd natuurlijk dat ik doof was, maar uh... Ze hebben toen geantwoord dat is geen probleem.
AUDIODESCRIPTIE:
Melanie van GreenHouse.
MELANIE:
Iedereen doorloopt dezelfde sollicitatieprocedure. Wij passen ons aan waar mogelijk, maar voor ons maakt dat eigenlijk echt niet uit. Zolang dat het werk gedaan wordt, staat dat absoluut niet in de weg. Dus een beperking kan bij Greenhouse zeker geen probleem vormen. We moeten natuurlijk wel nadenken van: zijn er zaken waar we extra moeten op letten of waar wij als firma hulp kunnen bieden? Maar ik denk niet dat wij daar meer of minder tijd moeten in steken dan bij een andere werknemer.
AUDIODESCRIPTIE:
Annabel en klant Isabelle.
ANNABEL:
Binnen?
ISABELLE:
Ja, binnen. Niet buiten. Binnen, ja.
ISABELLE:
Zij is echt gedreven in haar doen. Ja, dat is Annabel, zij doet altijd maar voort en voort. Dat is ook waarschijnlijk omdat we minder kunnen communiceren. En ja, soms temper ik haar, van: doe het maar een keer rustig aan. Zeker als het zo'n warm weer begint te worden. Wij doen het dan ook wel wat rustiger. Dan mogen zij van mij het toch ook wel wat rustiger doen. Maar ik heb eigenlijk... Ja ja, dat is echt wel een talent van haar. Ze is echt gedreven om haar werk goed te doen.
AUDIODESCRIPTIE:
Annabel is bij Isabelle thuis aan het stofzuigen. Ze schuift de zetel opzij zodat ze erachter kan. Melanie.
MELANIE:
Het contact met Annabel verloopt grotendeels via mail, omdat dat de makkelijkste manier is om met haar te communiceren. Zij regelt heel veel zelf en als wij dan contact hebben, dan is het meestal om iets te wijzigen in haar planning of om eventjes te horen hoe alles gaat.
ANNABEL:
Nu, ze weten wel, de klanten, dat ik niet echt goed kan praten, maar als ze mij niet begrijpen of ik begrijp hen niet, dan gaan we over tot schriftelijke communicatie.
MELANIE:
Met de klanten heeft zij contact via sms vooral. Als ze bij de klanten aanwezig is uiteraard face-to-face. Dan is het ook liplezen. Maar ze zei zelf dat er eigenlijk weinig klanten echt effectief thuis zijn, dus als ze hen dan moet contacteren, dan gebeurt dat via sms.
ANNABEL:
Ja, ik doe aan liplezen en duidelijk articuleren. Ja, dat gaat zo automatisch, denk ik.
ANNABEL:
Mag ik nu dweilen?
ISABELLE:
Ja, je mag de living dweilen.
TATIANA:
De beperking op zich, dat speelt voor ons geen rol. Voor ons is het belangrijkste een duurzame tewerkstelling. Dus iemand die de rol kan spelen en iemand die zich er ook goed bij voelt om die job uit te oefenen. Geen of wel een beperking: iedereen heeft bepaalde kantjes die meer energie vergen of die meer aandacht vergen. Dus daar gaan we dan ook op die manier mee om.
AUDIODESCRIPTIE:
Aldus Tatiana van GreenHouse Dienstencheques. Annabel is intussen bij Isabelle de vloer aan het dweilen in de living. Melanie.
MELANIE:
Ik heb dat aan de klanten nog nooit moeten verantwoorden. Ze gaan daar eigenlijk heel goed mee om. Ik zou het heel hard aanraden aan andere firma's om ook met mensen met een beperking, om die mensen ook een kans te geven en om daar eigenlijk geen verschil in te zien.
AUDIODESCRIPTIE:
Annabel wast de ramen in Isabelle haar living, met dank aan GreenHouse Dienstencheques. Meer info: hallo@werkkracht10.be. Werkkracht10 wordt geschreven als werkkracht één nul.